sunnuntai 18. maaliskuuta 2018

Mikä on sinun suosikkipiirre issikoissa? - Q&A 2

Viime torstaina julkaisin blogiin kevään Q&A-postaussarjan ensimmäisen osan, jossa vastasin noin puoliin minulle tulleisiin kysymyksiin. Kysymyksiä kuitenkin tuli viime viikolla niin paljon postaukseen, jossa niitä pyysin laittamaan, että näin parhaaksi toteuttaa kaksi osaa. Torstaina julki tuli ensimmäinen osa, joten tänään on luvassa kysymyspostauksien toinen osa, jossa vastaan kysymyksiin moniin aiheisiin liittyen. Onko minulla tavoitteita blogille? Millaiseksi ratsastajaksi kuvailisin itseäni? Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastauksia tässä postauksessa!

Postaus on kuvitettu 3.3. sekä 4.3. Helsinki Horse Fairissa ottamillani kuvilla! Kaikki siis (C) minä, Pihla!




Mikä on sinun suosikkipiirre issikoissa?

Issikoissa tykkään oikeastaan kaikesta. Vain yhtä suosikkipiirrettä on hankala valita, mutta ehkä se on juurikin niiden luonne. Issikat ovat kyllä ihanan näköisiä, ja tykkään niiden rakenteesta sekä upeista askellajeista. Näidenkin yli kuitenkin tulee luonne. Toki jotkut issikat ovat säikkyjä ja epävarmoja, mutta yleensä issikoilla on todella vahva luonne, josta pidän. Ne yrittävät parhaansa, ja ovat päättäväisiä. Esimerkiksi Brydjassa pidän kaikista eniten sen luonteesta, sillä se on todella kiltti, mutta silti pippurinen, ja siitäkin löytyy haastetta. Issikat ovat myös kivan kokoisia, sillä en itse pidä hirveän suurista hevosista. Issikoilla on kiva luonne, koska niiltä löytyy luonnetta!


Mikä on sinulle tärkeintä hevostelussa/ratsastuksessa?

Tähän vastaus on lyhyt ja ytimekäs: Se, että kaikilla on kivaa. Aina, oli kyse sitten raviurheilusta, juoksutuksesta, vikellyksestä, esteratsastuksesta, askellajiratsastuksesta tai mistä tahansa hevostelusta, niin minulle tärkeintä on se, että kaikilla on kivaa. Hevosella pitää olla hyvä olo ja kivaa, oltiin sitten treenaamassa, kisaamassa, tai missä vain muualla. Sen lisäksi, että hevosella on mielekästä, pitää myös ihmisellä hevosten kanssa olla hyvä olo. Pelko, viha, suru ja pettymykset ovat väkisinkin joskus läsnä hevosten parissa, mutta lähtökohtaisesti hevostellessa pitäisi ihmisellä olla kivaa. Se on minusta ehdottomasti tärkeintä missä vain hevosiin liittyvässä, että hevosella sekä ihmisellä on hevostellessa hyvä ja kiva olla. Tärkeää on myös se, että tallilla ketään ei kiusattaisi, eikä kenenkään tarvitsisi lähteä tallille pelon kanssa, liittyi pelko sitten kiusaamiseen, hevoseen tai mihin vain.


Millaiseksi ratsastajaksi kuvailisit itseäsi?

Olen aina ajatellut olevani hirveän tarkka ratsastaja. Haluan kaiken olevan kohdillaan: satula oikeassa paikassa, jalustimet oikean pituisina, suitsien kaikki remmit sopivalla kireydellä, oma istunta ryhdikkäänä, askellajit sopivassa tempossa jne. Kaikki ei voi aina tietenkään olla täydellisesti, mutta pyrin aina siihen, että kaikki hevosen varusteista omaan istuntaani olisi OK. Ratsastuksessa koetan myös aina olla hevoselle armollinen. Jos se sählää tai tekee muuta hölmöä, en ikinä rankaise sitä esim. raipalla, vaan koetan ratkaista ongelman niin sanotusti ystävällisesti. Ratsastettaessa aina yritän parhaani, oli sitten alla se lempihevonen, jolla halusi juuri sillä tunnilla mennä, tai oikkuileva ratsu, joka ei lempihevosten kaartiin kuulu. Positiivisuus ja yritteliäisyys ovat minun vahvuuksiani, jotka näkyvät myös minussa ratsastajana.




Onko sinulla tavoitteita blogille?

Minusta tuntuu, että suurimmalla osalla ikäisistäni bloggaajista ei ole kovinkaan suuria tavoitteita blogin suhteen. Toki varmasti kaikki haluavat kehittyä kirjoituksen ja ulkoasujen teon suhteen, mutta harvemmalla on tähtäimessä Suomen huippu. Itsellä nimittäin tavoitteena on tähdätä huipulle. Muiden tavoin haluan tietenkin kehittyä ehdottomasti kirjoittamisessa. Oikeinkirjoitus minulla on ihan hyvin hallussa, mutta haluaisin oppia ennemmin kirjoittamaan sujuvampaa ja paremmin muotoiltua tekstiä runsaammilla synonyymeillä. Nykyään nimittäin helposti jankutan samoja sanoja lauseesta toiseen, sillä en ole kovinkaan hyvä keksimään sanoille korvauksia, eli synonyymejä.

Kirjoittamisen lisäksi haluan tietenkin parantaa ulkoasuntekotaitoja. Koodaaminen ja muut ulkoasun tekoon liittyvät jutut kiinnostavat minua todella paljon, joten siinä haluan ehdottomasti kehittyä. Nyt olen tehnyt bannereita lähes vuoden, ja ulkoasujakin satunnaisesti, vaikken varsinaista ulkoasupajaa pidäkään yllä. Koko ajan sitä kehittyy ihan huomaamattakin. Näiden perusjuttujen lisäksi tavoitteenani on yleisesti vain koko ajan parantaa blogia ja kehittää sitä niin sanotusti uusille tasoille. Suomen huipulle tähtään, ja vaikken koskaan sinne asti pääsisi, niin pitää aina muistaa, että kyllä tästä blogista joku aina tykkää ja aina sitä kehittyy, vaikkei siltä tuntuisikaan.


Monta kertaa olet tippunut, tai satuttanut itsesi hevosten parissa?

Minulle on sattunut onneksi hyvä tuuri, enkä ole tippunut kuin alle kymmenen kertaa. Pahaa onnettomuuttakaan minulle ei hevosten parissa myöskään ole onneksi sattunut. Kerran olen vähän kivuliaammin tullut kyllä hevosen selästä alas, ja kerran on maastossa käynyt hieman köpelösti. Mahtaisiko teitä kiinnostaa storytime-postaus astetta ikävimmistä ratsastuskerroista? Ensimmäisen kerran tipuin muistaakseni 2016 alkuvuodesta issikkatamma Nunnulla, kun se kompastui kentällä polvilleen, ja luiskahdin satulasta alas kaulan kautta. Matka oli onneksi maahan matala, eikä käyntiä kävellessä vauhtikaan ollut hurja, joten minua ei sattunut ollenkaan. Säikähdin kyllä kamalasti, sillä en ollut koskaan ennen tippunut. Eniten olen puolestaan tippunut Örkiltä, muistaakseni kaksi kertaa, ja nekin vielä peräkkäisillä tunneilla 2016 joulun alla.


Onko sinulla suunnitelmia tulevaisuuteen peruskoulun jälkeen?

Olen itse vasta kahdeksannella luokalla, joten lähes vuosi minulla on vielä onneksi aikaa miettiä, mihin haen opiskelemaan ja mitä teen peruskoulun jälkeen. Olen kuitenkin jo nyt melko varma, että tieni lukioon joutaa. Sieltä saa hyvän pohjan melkeinpä kaikelle. Amiksen ensihoitajalinjakin on muutamaan otteeseen käynyt mielessä, mutta ehkei niin fyysinen työ ole ihan minua varten. Lääkäriksi olen aina halunnut pienestä pitäen, mutta jossain vaiheessa haave katkaisi siipensä. Nyt kiinnostusta taas olisi, muttei minusta ehkä ole siihenkään työhön sen vaativuuden takia. Fysioterapeutiksikin olisi todella mielenkiintoista opiskella. Vaihtoehtoja on niin paljon!

Tällä hetkellä kuitenkin olen menossa lukioon heti peruskoulun jälkeen. Sen jälkeen pitää miettiä, mitä lähtee opiskelemaan. Kuten tässäkin postauksessa aikaisemmin mainitsin, pidän todella paljon koodaamisesta ja muusta mediajutuista. Jokin media-ala, kuten graafikko voisi siis olla se minun juttuni. Olisi siistiä tehdä työkseen ulkoasuja eri yrityksille ja muutenkin toimia median parissa. Sen ohella olisi siistiä kirjoittaa blogia ja jopa ansaita sillä rahaa, sekä tehdä muita media-alan hommia. Ehkä siis lukion jälkeen ammattikorkeakoulun jokin medialinja voisi olla se juttu. Onneksi on vielä aikaa miettiä!




Lempi- ja inhokki kouluaine?

Inhokkeihini koulussa kuuluu ehdottomasti vieraat kielet, eli ruotsi ja englanti. Ruotsissa olen ihan hyvä, mutta meillä ei ole kovin hyvä opettaja. Tunnit ovat hirveän tylsiä, joten en tykkää kovinkaan siitä kouluaineena, vaikka ruotsin puhuminen on ihan hauskaa. Englannissa olen puolestaan melko huono, eikä opettajakaan ole kovin hyvä. Englannintunnitkin ovat todella pitkäveteisiä ja tylsiä, jonka takia en siitäkään hirveästi pidä. Äidinkielestä on kahdeksannen luokan aikana muotoutunut ihan mukava aine, sillä blogin myötä äidinkielen osaaminen on ollut paljon tarpeellisempaa, ja sitä haluaa ihan oppia. Eniten kuitenkin pidän taideaineista, jotka minulla ovat valinnaisenakin, eli käsityöt ja musiikki. Pidän molempien aineiden opettajista, ja tunneista. Luonnontieteelliset ja matemaattiset aineet ovat myös ihan kivoja, varsinkin maantieto niistä on ihan lemppareitani.


Montako luokaltasi harrastaa ratsastusta, ja montako tuntia sinulla on viikossa koulua?

Meidän luokka on todella suuri; jopa 26 oppilasta. Siihen määrään suhteutettuna aktiivisesti ratsastusta tai muuta hevostelua harrastavia ei ole montaa. Lähimmistä luokkakavereistani ratsastusta tällä hetkellä harrastaa vain yksi, ja muistakin luokkalaisista vain yksi, eli yhteensä kaksi lisäkseni. Ala-asteella ratsastajia luokaltani löytyi suunnilleen kymmenen, ja luokkakokokin oli huomattavasti pienempi. Todella moni on hevosharrastuksen siis lopettanut. Muista kuin luokkakavereistani hevosia harrastaa puolestaan lähes kaikki. Viikossa puolestaan koulutunteja minulla on ollut kaikissa kolmessa jaksossa kahdeksannella luokalla aina 30 tuntia koulua viikossa, ja sama tuntimäärä jatkuu huomenna alkavassa uudessa, neljännessä, ja samalla viimeisessä jaksossa ennen kesälomaa!

Minkälaiseksi ihmispersoonaksi kuvailisit itseäsi?

Olen uusien ihmisten seurassa yleensä aluksi todella ujo, eli alkuun olen melko hiljainen, mutta kun toiseen pääsee tutustumaan vähänkään paremmin, olen todella sosiaalinen ja puhun erittäin paljon! Huomasin muutama viikko sitten HHF:ssä, kun pääsin tutustumaan ihmisiin, joita en kasvotusten koskaan ennen ollut nähnyt, että ollessani uuden ihmisen kanssa kaksin alkuun olin paljon hiljaisempi ja ujompi, kuin useamman ihmisen porukassa alusta alkaen. Persoonani on melko erilainen eri ihmisten kanssa: ujon ihmisen kanssa olen itsekin ujompi, mutta räväkän ja sosiaalisen ihmisen kanssa itsekin olen enemmän ekstrovertti. Introvertinkin piirteitä minusta löytyy, sillä tapaan usein ratkaista ongelmani ja uppoutua ajatuksiini yksikseni. Olen siis persoonaltani aika monipuolinen, sillä olen eri tilanteissa todella erilainen. Hiljaisesta ja ujosta sosiaaliseen sekä räväkkään.


Oletko koskaan seurustellut, tai seurusteletko tällä hetkellä? Entä onko sinulla ihastusta nyt?

En ole koskaan seurustellut. Minulla ei ole ollut koskaan edes viattomia parin päivän ala-astesuhteita. Ehkä ihan hyvä vain, että niiltä on tultu vältyttyä..! Nytkään en seurustele, vaikka jotain pientä säätöä on tämän kasiluokan aikana ollut, muttei mitään vakavaa tai ei-vakavaakaan suhdetta. Minä olen aina ollut oikeastaan ihminen, jolla ei poikia kavereinakaan ole ollut. Nykyään muutamia sellaisia kyllä on, ja päivittäin tulee jonkun pojan kanssa juteltua snäpissä, whatsapissa tms. Ihastuksia minulla on kyllä aina ollut, ehkäpä olen tälläkin hetkellä johonkin poikaan ihastunut. Sinänsä koomista, että tällaisia asioita kysytään hevosblogin Q&A-postauksessa, mutta itsepähän annoin vapaat kädet kysyä mitä vain mistä vain aiheesta kysymyksiä!

Mikä on lempi hevos- ja ponirotusi issikoiden jälkeen?

Lempi hevosrotuni on issikoiden jälkeen varmaankin suomenhevoset. Niistä olen aina pitänyt todella paljon niiden monipuolisuuden takia. Pidän kovasti myös vuonohevosista niiden ihanan ulkonäön takia. Hallakot hevoset ovat niin nättejä! Lempi ponirotuni on puolestaan varmaan russponit sekä connemaranponit. Connemaroilla on tosi kiva rakenne, ja russeissa pidän niiden monikäyttöisyydestä ja no melkeinpä kaikesta!




Ja näin on saatu tämän kevään kysymykset ja vastaukset purkkiin! Toivottavasti tykkäsit tästä postauksesta, sekä edellisestäkin Q&A:n ensimmäisestä osasta, ja sait vastauksen kysymykseesi. Pyrin mahdollisimman moneen vastaamaan, mutta jotain kysymyksiä jäi näistä postauksista ulkopuolelle, jos samoja tuli useampi tai kysymykseen en keksinyt kuin parin sanan vastauksen. Oikein mukavaa sunnuntai-iltaa ja alkavaa uutta viikkoa kaikille!

-Pihla

6 kommenttia:

  1. Mä tykkäsin tästä postauksesta edellisen tapaan ihan tosi paljon! Upeeta, että sulla on blogin suhteen selkeät tavoitteet jo tässä vaiheessa! Sä oot kyllä kehittynyt ihan superpaljon siitä, kun aloin sun blogia seurailla, kuten oon tainnut joskus jo sanoakin.:)

    VastaaPoista
  2. Tuo storytime kuulostaa kyllä kiinnostavalta, mielelläni lukisin kyseisen postauksen! :) Tää oli taas oikein mielenkiintoinen postaus! Nää vastaukset jaksoi hyvin lukea ja kysymyksetkin olivat taas kiinnostavia(ja hiukan hauskojakin osa) :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pitääpä katsoa, tekisinkö jossain vaiheessa sitten storytime-postauksen aiheesta epäonnistuneimmat tallikerrat! Kiva kuulla, että tykkäsit postauksesta ja sen jaksoi hyvin lukea loppuun :)

      Poista
  3. Vau, onpa hyvät ja kattavat vastaukset jokaisessa kysymyksessä! :)

    En ehtinytkään edelliseen postaukseen vielä kommentoimaan, mutta laitan nyt tähän vielä kiitokset. Ihan huippua, että tykkäät mun blogista <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, ja ole hyvä, sun blogi on ihan huippu! Huippua että tykkäsit postauksesta :)

      Poista

Kysytyimpien vastaukset:
-Muokkaan blogin kuvat Adobe Lightroom CC -sovelluksella
-Blogin kuvat on otettu Canon EOS 1300D:llä ja iPhone 6:lla
-Mikään blogissa esiintyvistä hevosista ei ole omistuksessani

Muista kommentoidessasi olla asiallinen! Positiiviset kommentit piristävät kirjoittajan päivää, mutta rakentava palaute on ehdottomasti tervetullutta, kunhan et lähde haukkumaan ketään tai mitään.